ATATÜRK’TEN SONRA

ATATÜRK’TEN SONRA

İbrahim Demirel
 
10 - 29 Kasım 2020
10 - 29 November 2020
 
Doğan Taşdelen Çağdaş Sanatlar Merkezi - Andrey Gennadiyeviç Karlov Sergi Salonu
Doğan Taşdelen Contemporary Arts Center - Andrey Gennadiyeviç Karlov Exhibition Hall
 
 
İbrahim Demirel sergisini, Atatürk'ün hayatta iken kullandığı ve İzmir Kuşadası'nda hala sergilenmekte olan tren vagonunun eskimiş görüntülerinden elde ettiği, soyut kompozisyonlardan oluşturmuştur. Sanatçı, Atatürk'ün izinde ne kadar yol aldığımızı bu eskimiş tren metaforunu kullanarak anlatmaya çalışmıştır.
 
 
Kuşadası Fotoğraf Derneği’nin konuğu olarak katıldığım bir etkinlik kapsamında ev sahibi dostlarım bir gezi düzenleyerek beni bir müzeye götürdüler; Çamlık Lokomotif Müzesi.
 
İzmir’in Selçuk ilçesine 7 km uzaklıkta, 160 dönümlük arazi üzerinde, en eskisi 1887 ve en yenisi 1952 tarihli, Alman, İngiliz, Fransız, ABD, İsveç ve Çekoslovak yapımı 30 kadar buharlı lokomotif ve çeşitli donanımları sergileniyordu. Bunlar arasında ilgimi en çok çeken Atatürk’ün 1937 yılına kadar yurt genelinde pek çok noktaya hareket ettiği tren vagonuydu.
 
Atatürk, 1937’de herkesçe bilinen vagon penceresinden bakarken çekilmiş fotoğrafının olduğu beyaz trenle, Ege Tatbikatını izlemek için buraya gelmiş. Müzedeki vagon, 1926’da Almanya’da Atatürk için farklı teknolojiyle ve güvenlik açısından daha üst düzeyde imal edilmiş. Ancak, tarihimizden bir kesitle karşılaşmak beni sevindirmek yerine çok üzdü ve içim burkularak fotoğraflarını çektim. Bakımsız, boyaları dökülmüş, pas lekeleriyle dolmuş, dış cepheden detaylar çekerken, Atatürk’ün mirasına nasıl haksızlık yapıldığını, sahip çıkamadığımızı bir kez daha düşündüm.
 
Atatürk devrimlerinin yok olan izleri, yıpratılan adalet, demokratik düzen, eğitimde, sağlıkta yaşanan reformlarda tersine uygulamalarla varılan noktadan geriye gidiş, büyük liderin yoktan var ettiği dünyaya örnek kurumlarımızın yok olması, aşındırılmış değerlerimiz, cumhuriyetin tüm kazanımlarının birer birer azalması; kayıplar, kayıplar... Hepsi oradaydı, vagonun yüzeyindeki aşınmışlıkta, yıpranmışlıkta, bakımsızlıkta, renklerin kaybolan ışığında, metalin sönen parlaklığındaydı.
 
Yıkılmış 600 yıllık bir imparatorluk, işgal edilmiş bir ülke, işgalcilerce bölünen, paylaşılan topraklar, yokluk içinde bir halk. Bütün bu zorluk ve çaresizliklerin üstesinden gelebilen azimli bir mücadele, dünyaya örnek bir bağımsızlık savaşı ve kurulan genç cumhuriyet. Tıpkı bir lokomotif gibi kitleleri, ulusları, halkları peşine takıp aydınlığa, barışa, özgürlüğe, uygarlığa taşıyan Atatürk’ün ölümünden sonra, kurduğu cumhuriyetin günümüzde getirildiği durumu yansıtıyordu müzedeki bakımsızlık adeta.
 
Çalışmalarımı “Atatürk’ ten Sonra” başlığı altında toplayarak, Nisan’2018’de Galeri Sanatyapım’da 50. Sanat yılım nedeniyle sergiledim. Sergime dostlarım Cezmi Orhan bir yazısıyla, Nuri Gökaşan da bir şiiriyle katkıda bulundular. Beni müze gezisine götürerek bu çalışmayı gerçekleştirmeme neden olan Kuşadası Fotoğraf Derneği üyesi dostlarım Yusuf Aslan, Aysel Sığırlı, Eylem Akgün ve Temur Ailesinin değerli fertleri Selin, Anıl ve Erkan Temur’a çok teşekkür ediyor, gelecek kuşakların Atatürk’ün mirasına sahip çıkmasını umuyorum.
 
İbrahim Demirel